What is the lesson plan? Why need it ?
Lesson plan is like a mirror of teaching method.
ইংৰাজী বিষয়ত পাঠ পৰিকল্পনা প্ৰস্তুতৰ নিয়ম।
অসমীয়া পাঠ পৰিকল্পনা আৰু ইংৰাজী বিষয়ত পাঠ পৰিকল্পনাৰ মাজত কিছু পাৰ্থক্য দেখা যায়। যদিও ইহঁতৰ ভাগ বিলাক প্ৰায় সদৃশ বুলি ক'ব পাৰি।
ইংৰাজী বিষয়ত পাঠ পৰিকল্পনা প্ৰস্তুত কৰোঁতে সাধাৰণ উদ্দেশ্য আৰু বিশেষ উদ্দেশ্য সমূহ উল্লেখ কৰা প্ৰয়োজন। ইয়াৰ পিছত পাঠৰ পৰিৱৰ্তে পাঠৰ এটা অংশ পাঠদানৰ বাবে ল'ব লাগে। পাঠ্যাংশৰ পৰা মূল অৰ্হতা সমূহ (Competency) উলিয়ায় ল'ব লাগে। ইয়াৰ পিছত পাঠ পৰিকল্পনা প্ৰস্তুত কৰিব পাৰি।
ইংৰাজী বিষয়ৰ পাঠ পৰিকল্পনাত থকা ভাগ সমূহ হৈছে এনেধৰণৰ -
১/ সাধাৰণ উদ্দেশ্য (General objectives)
২/ বিশেষ উদ্দেশ্য (Specific objectives)
৩/ স্তৰ -( Step)
৪/ সময় (Time)
৫/ শিক্ষণৰ বিষয়বস্তু (Learning activity.)
৬/শিক্ষক আৰু ছাত্ৰ-ছাত্ৰীৰ কাৰ্যাৱলী
(Teacher's and Students activities)
৭/ শিক্ষণ শিকন সঁজুলি ব্যৱহাৰ।
(Use of TLM )
৮/ ফলাফল (Learning outcomes)
Step বা স্তৰক থিয়কৈ তিনিটা ভাগত ভাগ কৰা হয়। সেয়া হৈছে-- Presentation, practice, evaluation.
Time বা সময় প্ৰতিটো অৰ্হতা অনুসৰি ভাগ কৰা হয়।
Learning activity বা শিক্ষণ ক্ৰিয়াক থিয়কৈ সময় সুবিধা অনুসৰি ভাগ কৰা হয়। প্ৰথম ভাগ Test of Previous knowledge on the topic. ইয়াৰ পিছত ক্ৰমে practice teaching ৰ ওপৰত নিৰ্ভৰ কৰি অৰ্হতা বিলাক সন্নিবিষ্ট কৰা হয়।
Teacher's and Students activities ভাগত অৰ্হতা অনুসৰি ব্যাখ্যা আগবঢ়াব লাগে।
TLM (Teaching Learning Materials) ব্যৱহাৰ শিক্ষকজনৰ ওপৰত নিৰ্ভৰ কৰে। প্ৰতিটো অৰ্হতাৰ বিপৰীতে TLM নাথাকিবও পাৰে।
Learning outcomes বা শিকন ফলাফল উল্লেখ কৰিব লাগে। অৰ্হতা আৰু আপোনাৰ কাৰ্যাৱলীৰ ওপৰত ফলাফল নিৰ্ভৰ কৰিব। সাধাৰণতে ফলাফল জ্ঞান,বোধ,প্ৰয়োগ আৰু কৌশল ইয়াৰ মাজৰ যিকোনো এটা বা দুটা অৰ্হতাৰ জৰিয়তে প্ৰাপ্ত হ'ব পাৰে। ইয়াত পূৰ্বৰ জ্ঞান পৰীক্ষা কৰা আৰু মূল্যায়ন কৰা বাধ্যতামূলকৰ দৰে বাকীখিনি অৰ্হতা পাঠভিত্তিক হ'ব।
তলত অষ্টম শ্ৰেণীৰ ইংৰাজী বিষয়ৰ Sunbeam English Reader-ii ত থকা প্ৰথম পাঠ The prince of panidihing এটা পাঠ্যাংশৰ আৰ্হি পাঠ পৰিকল্পনা প্ৰস্তুত কৰি দেখুওৱা হৈছে।
Time: 45 minutes
Lesson name: The prince of panidihing.
Used of TLM : A poster of Flood area.
Transactional part: It rained........ great relief.
Objectives: General= i) To enable the learner to know and understand about panidihing.
ii) To enable the learner to know about flood of Assam and its serious situation.
Specific : i) Learners will know about the flood area.
ii) to know the meaning an Pronounciation of the new words.
iii) Use of phrase and idioms.
iv) To enable the student how to help and rescue the flood helpless people.
v) Students can learn about the narration change.
Step : presentation
Time : 5 minutes.
Learning activities : Test of Previous
knowledge of the lesson.
Teacher's and Students activities :
The teacher will enter in the classroom with smile, welcome his students and will observe the whole situation of the classroom, if necessary he will arrange them in order, then to test previous knowledge of the students and to draw motivation among the students towards days lesson , the teacher will ask the following questions : -
i) What is flood ?
ii) Do you know about banana Bhur ?
iii)In Which season does the flood come ?
iv) Where is Panidihing ?
Students will listen attentively and they will try to answer the same questions.
Learning Outcomes :
Attraction and interest.
Step : practice
Time : 5 minutes.
Learning activity :
activity-(i) Students will learn about the flood and it's horror.
Teacher's and Students activities :
The teacher will show the flood poster
to the students which he will take as a learning tool (TLM) and say that this is the flood. And also say that flood are natural disasters and a disaster that brings fear, danger to people.
Students will listen carefully and see the flood poster attentively.
Use of TLM : A poster of Flood area.
Learning outcomes :
Knowledge and understanding.
Activity -(ii) : Model reading by the teacher.
Time : 10 minutes.
Teacher's and Students activities:
The teacher will read the text in loud manner with the correct Pronounciation so that the students understand better and are able to read on their own.
The students will listen to the teacher and see the book carefully.
Learning outcomes : Understanding
Act.- ( iii) :.
Time : 10 minutes.
Write and say the new words
and their meanings in the board.
Teacher's and Students activities:
He will also write the meaning of new words with proper pronunciation so that they can able to read or understand the topic, such this ---
Words. Pronounciation. Meaning
Swell (ing) চুৱেল। উফন্দি উঠা
Horrified. হৰিফাইড। ভয় খাইছিল
Seriousness চিৰিয়াছনেচ। সচেতনতা
The students will write the above word in their note book.
Learning outcomes : understanding and skill.
Act: (iv) -- Loud reading by the students.
Time : 5 minutes.
Teacher's and Students activities :
After this , the teacher will choose one or two students and ask to read the transactional part. If they are wrong, the teacher will correct it.
The students will listen carefully and see the book attentively.
Learning outcomes :
Knowledge and understanding.
Act- (v) : use of phrase and idioms.
Time : 5 minutes
Again the teacher will say about the use of phrase and idioms, he will say them to look out the phrase and idioms from the transactional part. For example....
broke into, cries and wails, hurry up, by the time, called out ... etc.
The students will try to look out the phrase and idioms from the topic.
Learning outcomes : knowledge
Step : Evaluation
Time : 5 minutes.
Learning activity : Evaluate by applying.
Teacher's and Students activities:
At last, the teacher will evaluate to the students for knowing what they have understood or caught the knowledge from discussing subject matter. He will order to write the following questions.
i) Why did Ramen cut the banana trunk ?
ii) Why did the people of Chitolia and neighbouring villages panic ?
iii) Write three sentences about the flood.
The students will try to give answer the above questions smoothly.
Learning outcomes:
Gain knowledge through application.
Home work : As a homework the teacher will ask the students to write compositions about the flood within three hundred words .
ওপৰত উল্লেখ কৰা পৰিকল্পনা হৈছে এখন পূৰ্ণাংগ পাঠ পৰিকল্পনা। এনে পাঠ পৰিকল্পনা প্ৰস্তুত কৰিবলৈ যথেষ্ট সময় খৰচ হয়। সেয়েহে শিক্ষক সকলে এনে পৰিকল্পনা প্ৰস্তুত কৰিবলৈ বৰ ইচ্ছা নকৰে বুলিলেও অত্যুক্তি কৰা নহয়। কিন্তু প্ৰস্তুত কৰি কাৰ্যত প্ৰয়োগ কৰিলে ছাত্ৰ ছাত্ৰীসকল যথেষ্ট লাভৱান হোৱাৰ থল আছে।
প্ৰৱন্ধটো পঢ়ি ছোৱাৰ বাবে আপোনাক অশেষ আন্তৰিক ধন্যবাদ জনালো।
লেখক : দুদুল সোণোৱাল।
No comments:
Post a Comment
dudulsonowal32@gmail.com